20110601

Aku Malu



Malu.
Aku malu apabila ada bangsa aku jatuh dalam perangkap dunia.
Aku malu apabila ada keluarga aku lemah untuk berlawan.
Bukan berlawan dengan raksasa made in Japan yang buat kanak kanak tertawa riang apabila menonton di Televisyen.
Bukan beradu tenaga dengan penjajah yang sifatnya bangsat lagi kejam.

Apa yang aku kata berlawan dengan rasa diri yang sangat ingin mencuba.
Bagus bangsa aku terkenal dengan sifat ingin mencuba sesuatu yang baru.
Bagus sangat.
Tapi apabila yang di cuba itu sesuatu yang salah buat apa.
Sesuatu yang terang terangan akan terbitkan penyesalan.
Orang orang tua mudah kata.
"biasalah darah muda."
"dulu pun kita macam itu juga, biarlah."
Orang orang muda pula kata.
"baru ada gaya."
"macam gini baru macho bro."

Aku kata.
'ABAH KAU!"

Cukuplah dengan lambakan bangsa Melayu di dalam kerangka besi sunyi itu.
Cukuplah.
Aku tidak mahu bangsa aku, sahabat aku, keluarga aku dan aku sendiri meratap merayu di sana.
Sedih sunyi tersiksa di sana.

Aku pernah juga tersilap percaturan.
Aku pernah juga mencuba itu ini.
Aku pernah juga menari nari apabila mendengar keasyikan melodi.
Aku pernah juga merasa puas dengan kelajuan walau motor aku tak laju mana.

Namun itu semua sudah hilang dari aku.
Yang masih ada hanya hembusan naga.

Sukar untuk buang itu semua.
Sangat sukar.
Bak kata aku.
Pelan pelan kayuh lah kawan.

*penulisan yang carcamarba dari aku. "aku tak tenang."

No comments: