20120331

Perubahan



Perubahan.
Suatu perubahan itu sering terjadi apabila kita meletakkan satu sasaran dalam sesuatu perkara. Kita nak capai perkara tersebut. Contoh ; kau mahukan pointer melambung, yang pada setiap cuti sem kau akan dapat surat yang mengandungi slip keputusan peperiksaan yang gempak. Dapat masuk dalam Dean List. Tapi, untuk kau capai itu, kau kena melakukan perubahan terhadap diri kau sendiri. Cara belajar dalam kuliah, cara mengulang kaji, cara buat assignment yang boleh score full mark, cara score kuiz. Macam macam. And perubahan itu di mulakan oleh diri kau untuk mencapai sesuatu.

Aku bercerita mengenai perubahan sebab aku rasa diri aku mengalami perubahan. Tetapi yang peliknya, perubahan ini bukan atas dasar mencapai sesuatu. Ia secara tiba tiba. Tanpa ada musabab dan tanpa ada perancangan. And aku katakan diri aku mengalami perubahan, bukan berubah. Which is, diri aku masih dalam proses untuk berubah. Masih dalam proses.

Sekarang hari ke-enam. Aku tak tahu sama ada perubahan ini akan berlanjutan sampai bila. Dalam hari ke-enam ini, badan tidak menunjukkan sebarang tanda sangapkan nikotin. Tidak ada menggigil. Tidak ada meleleh air liur. Tidak ada buntang mata. Tidak ada sesak nafas. Tidak ada. Aku rasa macam biasa. Dan jika kalian katakan aku boleh bertahan kerana tidak mempunyai stok, atau tidak ada yang merokok di sekeliling aku, mari. Aku khabarkan. Rakan rakan baik aku di sini majoritinya merokok. And dalam simpanan aku, masih ada empat kotak Winston yang belum dibuka. Weird? Pelik bukan? Why aku tidak merasa mahu bukak rokok tersebut and hisap? Entah. Aku tak rasa nak buat. Mungkin, seperti apa yang aku katakan tadi. Pengaruh emosi. Sekarang, emosi aku berada dalam tahap yang baik. Mungkin mendorong aku untuk melupakan mengenai nikmat menyedut asap. Dan mungkin, jika aku dalam proses rabak, aku akan menghisap rokok kembali? Mungkin. Entah.

Dan, aku tidak membesarkan mulut, melantangkan suara untuk memperkatakan ""Merokok itu salah! Buruk! Tak beradab!", terhadap sesiapa. Aku tidak. Kerana, hak merokok itu adalah hak masing masing. Jika aku mahu merokok kembali pun, apa masalahnya? Hak aku? Jadi, kalian janganlah sesuka hati melaungkan kebodohan dan kebencian terhadap golongan perokok. It's their money. So?


Merokoklah dikau, jika kau rasakan itu yang sesuai dengan jiwa kau. Dan, berhentilah dikau, jika kau sedar itu semua adalah sesuatu yang merosakkan.

Chalo. 

No comments: