20120208

Satira - Zine Satu Malam.




 Lelucon Modenisasi

Kami manusia paska modenis yang diternak dengan material, dimandikan dengan propaganda, disuapkan dengan filsafat, dan dimanjakan dengan hedonisme. Ibu kami adalah kitab yang menjadi perhiasan di atas almari dan ayah kami adalah buku-buku falsafah yang sarat dengan aksara dalam segenap sekolah pemikiran yang kian bercambah menelusuri zaman. Seiring dengan teknologi yang semakin kompak intipati fungsinya, kami sukses walau hanya dengan teori kami mampu mencernakan segala fikirasa yang bergelandangan tanpa perlu mengaplikasikan dalam kehidupan yang kian mudah dijamah. Makanan kami mahal hanya kerana jenamanya yang meniti bibir para kapitalis. Pakaian kami merupakan papan iklan bergerak yang menjadikan para marhaen hanya mampu mencuci mata dengan tubuh yang bersarung jenama palsu yang diseludup dari luar negara.

Kaca televisyen cuma lah berisikan para pelakon yang sukses dari segenap genre waima berita sekali pun, kerana pentipu itu sudah menjadi pekerjaan yang lumayan di kalangan kami yang sanggup mencucukkan dawai bertali tangsi untuk dikawal seperti marionet. Kami gelak menyindir badut-badut politik yang berucap di belakang podium sambil penonton dalam dewan kolokium cuma mampu menderma anatomi berkantung duanya pada kanak-kanak yang kerjanya mengaut untung menjual konek di jalanan kepada mereka yang memerlukan. Sesekali, badut-badut politik di belakang podium membaling antara satu sama lain dengan video, surat layang serta seketul anus.

Di hujung jari dalam kotak kubikel, kami ketawa ria menyaksikan manusia berjimba melacurkan rupa sedang kami melacurkan jari-jari kami menjadi tatapan insani. Kami khusyuk menghebahkan manusia lain sedang kami turut bertelanjang menayangkan pusat yang tak tercuci. Kami menari dalam kegelapan dengan muzik yang semakin hilang pencak seninya. Acap kali kami menyamar sebagai tuhan, kadang-kadang menjadi hakim maksum yang mengetuk manusia lain yang turut bertelanjang, sesekali kami menjadi pencopet karya-karya tak ternama. Sekali-sekala, kami terpandang cermin, memperlihatkan diri kami yang bertepung di muka dengan bulatan merah di kedua-dua belah pipi, hidung merah yang bulat dan rambut afro yang berwarna-warni.
- oleh Lucif Abdullah



***

Aku kongsikan satu satira yang mengetuk minda mencarik pemikiran untuk menghadam apa yang dituliskan. Daripada kalian berlumba lumba menceritakan apa yang kalian lakukan setiap minit di status update Facebook kalian, adalah molek aku curi beberapa minit itu untuk menyarankan kalian membaca satira satira yang dikongsikan. Kalian hanya perlu DOWNLOAD. Ya, tekan kat tulisan download tu ye. Kalau video persengamaan kalian boleh download, takkan ini tak boleh ye dak? Free je pun. kehkehkeh.

"Bebaskanlah pemikiranmu daripada kepungan dedawai besi yang kamu ciptakan sendiri. -XY"

No comments: