20111114

Kawan Menurut Perspektif Aku


Kawan, bilamana kau bersedih, dia bukan setakat menghulur bahu untuk kau bersandar, malah segala apa yang dia ada, akan disediakan untuk kau.

Kawan, bilamana kau gembira, dia akan turut tertawa bersama, bahagia melihat kau ceria. 

Kawan, bilamana kau terduduk, dia merendahkan dirinya agar setara dengan apa yang kau rasa.

Kawan, bilamana kau rasa kau sudah kehabisan udara, dia menyediakan kau tabung oksigen agar kau tidak tercungap menahan rasa terbangnya nyawa.

Kawan, bilamana kau tersilap percaturan, dia akan sedia menemani untuk tunjukkan kebenaran.

Kawan, bilamana kau buta, dia akan meminjamkan mata untuk kau melihat wanrnanya dunia.


Aku ada kawan seperti ini. Kawan yang benar benar kawan ini. Kawan yang aku anggap keluarga ini. Di dunia realiti sekalipun di alam maya ini. Aku lebih rela hidup dengan seratus kawan kawan seperti ini berbanding hidup dengan beribu ribu kawan yang hanya sekadar "kita kan kawan.".

Situasi "kita kan kawan." mudah untuk kau lihat dan detect. Contoh mudahnya di akaun facebook kau. Katakanlah kau punya seribu atau dua ribu friends. Tapi berapa ramai yang kau betul betul kenal dan dalam beribu itu berapa ramai yang betul betul kenal kau? Aku berani kata sekadar 10% or 12% je yang kau benar benar kenal. Pada aku itu satu situasi yang buat aku rasa jengkel. Bukan jengkel sebab kau punya friends yang ramai. Surely not. Tapi jengkel yang aku maksudkan sebab aku sendiri rasa serabut dengan News Feed facebook aku sendiri. Aku hanya punya ratus ratus kenalan di situ. Dan i admit it tak sampai 10% pun yang aku betul betul kenal dan berinteraksi dengan aku kat situ. Dan ya, ada juga yang aku langsung tak kenal.

Dan di sebabkan keserabutan yang aku taknak rasa itu, ada yang aku tak approve sampai sekarang. Bukan aku nak bajet ke apebendejadaharam, tapi aku rasa situ tempat untuk kawan kawan aku. Ya. Kawan yang benar benar kawan aku.

Kawan yang menjadi harta aku. Dan aku mahu menjadi harta juga kepada mereka mereka.

Buat kawan kawan yang sebenarnya kawan, nah dada aku beri buat yang rasa sunyi. Jangan di lihat luarannya, tapi tenunglah dalamannya. kehkehkeh.

p/s : Kadang bermula daripada kawan kawan yang macam ini juga buat kau jatuh cinta.

2 comments:

davy jones said...

sayang awak . your no 1 fan :)
are you taken ? :p

Comek said...

Bob, Bob.