20110913

Culture Shock As A Student.

Assalamualaikum.

First of all i want to introduce myself as a new student at Northen University of Malaysia.
I take Bachelor of International Affairs course under College of Law, Government and International Studies.

Cukuplah rasanya intro gua speaking english. Nak tulis dua ayat pun dah terkebil kebil fikir ayat.
Kehidupan as a freshie dekat mana mana tak kira lah universiti ke, politeknik ke, sekolah pondok ke aku rasa sama je bila baru baru masuk. Paling down bila pendaftaran. Family dok hantar ramai ramai then masa dah habis pendaftaran mulalah adegan adegan drama televisyen berbayar atau percuma akan bermula. Enjin kenderaan di hidupkan dan mula bergerak perlahan di iringi dengan lambaian lembut seperti ada mesej yang di nyatakan "Kami pulang dahulu ya!"

Sesi kedua berkenalan dengan roomate a.k.a wajah yang perlu di lihat selama enam semester jika tiada apungan DPP di lakukan. Seperti aku, dapat roomate budak Kedah. Masa hari first almost 60% apa yang dia cakap aku susah nak faham. Kena dok ulang ulang soalan yang sama kat dia untuk kefahaman yang lebih jelas.

Sesi ketiga orientasi. Setiap hari jadual full sampai aku terlajak tidur. Bangun memang lambat ah sampai kena kejut dengan senior. Masa program orientasi banyak di habiskan dengan sesi tidur berduduk. Best! Malam eskpreasi budaya rasa dah macam sekolah dekat School Of Rock.

Sesi keempat. Kuliah bermula. Di sebabkan aku ambil jurusan pengurusan antarabangsa, pensyarah aku pun bermacam macam. Ada Melayu. Ada Indonesia : Dr Sugiyanto Eddie Kusuma. Dia speaking english tak faham. Dia speaking Indonesia pun tak faham. Ada pensyarah dari Filipina. Mat Saleh pun ada.

Sesi ke lima dan seterusnya. Tiap malam kena penyakit. RINDU RUMAHHHH!

2 comments:

Faten Ahmad said...

RINDU RUMAH..
memang penyakit tuu..
eh weekend nie sy balik PARIT RAJA.. (:

Comek said...

Geram betei dengan orang yang pesen boleh balik Parit Raja selalu nie. =.="